9 juli 2012

Lite mera semesterbilder!

Ytterligare en vecka har gått av semestern. Nu är det en och en halv vecka kvar av min semester. Det går fort att anpassa sig att vara ledig på heltid. Dagarna försvinner snabbt och hälften är inte gjort ännu än vad som planerats under ledigheten.
Eftersom jag har tagit många bilder som inte kom med på förra blogginlägget kommer en del bilder i det här inlägget. Bland annat några bilder från Ankis konsert på Sångs i Sjugare. Jag har nu börjat att ta kort med min nya kamera men har ännu ej lagt in dem i datorn. Förhoppningsvis kommer en del av de korten i nästa blogginlägg.
Vädret är uruselt men det bekommer inte mig så mycket då det finns mycket innearbete att göra. Jag tycker dock synd om alla som har semester och alla barn som inte kan ha utelek och bada pga vädret. 
Igår var vi i Borlänge på dagen. Lars-Erik hjälpte Hans med taket och vi övriga, farmor, mamman och småflickorna,  gjorde en "shoppingrunda" på stan. Det är inte lätt att handla med två orädda treåringar som springer omkring i affären, undersöker allt och är tidvis helt försvunna. Mesta energin går åt till att förmana och leta efter barnen. En fördel är att det blir billigt och går fort.
Desstå mer slantar spenderades på kvällen då vi var till Mora och hämtade korgar. Det är inte många korgmakare i livet idag och de yngre efterlevande har inte fortsatt med hantverket. Jag har haft turen som tidigare varit i kontakt med en son till en korgmakare och dennes bror. Han har ett lager med korgar kvar efter sin far som jag fått fördelen av att komma över. Eventuellt skall sonen fortsätta att föra hantverket vidare när han blir pensionär? Vid hemresan blev det pizza i Vikarbyn.
Igår och idag måndag är vädret katastrofalt och vilken sommar vi har. Det bara öser ner och alla blommor i trädgården far riktigt illa. Jag hann att rensa halva mitt köksland i lördags och växthuset är gjort. Enligt väderprognosen kommer det dåliga vädret att fortsätta flera dagar till. Tack och lov än en gång för glasverandan. Ikväll har vi, min svägerska och jag, planerat att gjuta betong men det ser mörkt ut. Vi får ändå vara glada att vi inte har översvämningar här som i Småland och att huset står högt.
Hoppas bara att jordgubbarna mognar? En resa till Sollerön för att köpa jordgubbar och sedan Siljan runt  med stopp i Mora är inplanerat någon av de närmaste dagarna. Soliga torsdagen i Leksand får nog också ett besök på torsdag. TV- tittande på kvällen står just nu högt i kurs. Ikväll är det Lotta på Liseberg och sedan Valander. Igår tittade vi på en Norsk spännande deckare.


MUSIK VID SILJAN - "Ljuvliga toner på Sångs"
 Onsdag 4 juli -12 på Karlfeldtsgården, Sjugare
 













Hemma igen...............
 Efter konserten blev det mat i glasverandan

 Ulla med Miranda och Mommo/Farmor med Embla

Vad månde bliva av detta barn? Skall hon gå i mammans fotspår?

Vecka 30 kommer Jan-Erik och Margie med sina 4 barn. Då blir det fullt hus igen till skillnad från att de barnen är stora och klarar sig själva. Det skall bli roligt men då är jag på jobbet så markservicen får de till stor del klara själva.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar