17 juli 2012

Sista semesterveckan!

Idag är det min sista semesterdag. Vädret är fortfarande inget att skryta med men något stabilare har det blivit. Det regnar inte hela tiden och ibland kan solen titta fram och då blir det jättevarmt. Oj, vad fyra veckor har gått fort. Det har varit mycket besök här och än är det inte klart. I lördags kom de stora barnbarnen med kompis och till helgen kommer pappan och blir kvar med barnen en vecka. Nästa vecka kommer Margie. De stora barnen badar, sover halva dagen, "leker" med sina telefoner, äter och ser på TV. De behöver inte någon passning som småbarnen och de bor själva i gäststugan.
Det har varit mycket markservice för min del och däremellan förberedelser till Slöjdarnas försäljning i Tällberg. Jag har också rensat land men det blir nog ingen skörd efter allt regnande. En låda jordgubbar inhandlades också och blev till lite sylt. Det verkar osäkert med alla bären den här sommaren. Vi får hoppas på lingonen.
Två kvällar har min svägerska Ingrid, hennes dotter Kristina  och jag gjutit rabarberblad. Lite loppisbesök har det också hunnits med. Igår turistade vi Siljan runt med barnbarnen och det blev pizza paus i Mora och på hemvägen stopp i Lundbjörkens fäbodar hos Bengt med kaffe och supergod jordgubbsbakelse. Flickorna var dock så mätta efter pizzan att de inte ens kunde övertalas att  få ner en jordubbsbakelse med Sollerögubbar på.


Bilder från min trädgård




 I år är kökslandet så dåligt så halva landet går inte ens att rensa



 Tårtkalas i Borlänge - Freja naken som vanligt



Översvämning i Bodlindor efter allt regnande



 Den fina vandringsleden runt Oplimmen låg på en del ställen under vatten

Fina planteringar utanför mitt jobb, Kommunhuset i Leksand





 I år blev det inga Sollerögubbar utan jordgubbar från Östergötland, köpta på torget i Leksand



Betongarbete - gjutning av rabarberblad pågår





 Bl.a. Handledsvärmare och Vantar finns till försäljning på
Slöjdarna Tällbergs bystuga.
 Öppet fr.o.m. mån 16 juli tom torsd 2 augusti kl. 11.00 - 18.00



Efter arbete smakar det bra med korv och potatissallad i glasverandan




 Loppisfynd

Semesterfirare x tre

PS
I det här blogginlägget kommer bilderna från min nya kamera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar