26 augusti 2012

Snart är hösten här!

Tänk att det dröjer så lång tid mellan blogginläggen trots att jag lovat mig själv att bli lite flitigare att uppdatera bloggen. Det har inte blivit mycket bloggande under sommarmånaderna och nu står hösten inför dörren. Vissa mornar när man åkt till jobbet har det varit dimmigt och höstlikt och marken har börjat täckas av gula och röda blad. Igår när vi tog en skogspromenad hittade vi gula kantareller som vi avnjöt på rostat bröd när vi kom hem. Det är blött i skogen men lingonen tycks trivas. Nästa söndag måste nog vikas till lingonplockning. Vi är på sista burken nu. Är man van att äta sina egna lingon går det inte att köpa sylt i affären. Idag väntar vi gäster (våra resvänner) och vi skall börja med eftermiddagskaffe och tårta. Sedan blir det en promenad runt Oplimmen. Efter det blir det korvgrillning och potatissallad. Avslutningsvis blir det äppelpaj med vaniljsås.
Att bloggningen inte hunnits med beror på att jag jobbat heltid, att jag varit med på Bondemarkanden i två lördagar och har fyra lördagar kvar, att det är mycket bestyr här hemma både ute och inne samt att jag har varit förkyld i två veckor med hosta som inte ger sig.  Tur att man har en hjälpsam man. Vi har städat tillsammans inför två helger nu och maten har varit lagad och stått på bordet när jag kommit hem trots att han har börjat rödmåla huset. Han har fullt upp fast han är pensionär på heltid.
Hur hann han allt när han jobbade kan man undra? Alla pensionärer säger så. Får se om jag tycker lika? Fr.o.m. september jobbar jag tre dgr/v. Det blir en riktig nertrappning inför pensioneringen.


 Inlagd Västeråsgurka mums........

 Barnvakt i Paradiset - skogspromenad

 Är det blåbär de plockar mån tro? Farfar verkar också sugen på blåbär.

 Baka, baka liten kaka.........
 
 
Här kommer tre bilder från Östbjörka. Gamla kollegor var bjudna till Ingrids gamla gård.  Min f.d. chef. Oj vad hon hade fixat och donat. Flera olika sallader, vin m.m. Jättegott och Tusen tack! Solen kom också fram på kvällskvisten.






En Stockholmsresa blev av i augusti
 


 Anki hade gjort god buffé som vi fick och som avnjöts på "kurbits" när vi kom. Mommo fick också ett diadem i håret dagen till ära av Ofelia.
 
 Lördagen tillbringades på stan - lunch intogs på en Indisk restaurang.
 
Flickorna har fått ett eget badkar som var mycket poppis.
 
Eftersom bloggen bara krånglar idag blir det inga fler bilder. Kommer mera nästa gång. Allt är segt och man blir utslängd. Uppdatering m.m.
 
Jag lägger ut lite sensommarbilder. Nästa gång blir det nog höstbilder.  

1 kommentar:

  1. Glad att se Dig på Bondens marknad!
    Gurkburken efterlängtad...
    Bullarna slut lör.kväll mums!!
    Jättegoda saffransskorpor!
    Vi ses nästa lördag då blir det mera gurka
    o bullar...
    Kram L.L.

    SvaraRadera