3 december 2012

Vinterlandskap och Julstämning!

Nu har vintern kommit på riktigt! Massor med snö och 20 gr. kallt. En riktig vargavinter med andra ord. Idag när jag åkte från Siljansnäs sken solen mitt på dagen och det var bedårande vackert. Rimfrost på träden och allt såg ut som ett julkort. Ville bara stanna bilen och ut och ta bilder.


 Far i huset myser i glasverandan som pyntats till advent. Vi eldar i braskaminen så fort vi båda är hemma och hela helgerna förstås. Vi vill vara där hela tiden.
 
 Stickade hjärtan från Ikea hamnade i kristallkronan  

 Den här lampan köpte jag på julmarknaden i Alvik. Den förgyller vår glasveranda.
 
 Det har blivit många bak nu, saffransbullar med mandelmassa i

 Målade julgranar blev populära på julmarknaden

 Tomten är på plats och lilla granen vid gäststugan ger julstämning

 Julstämning i glasverandan sedd utifrån i lördags. Snön bara vräkte ner.

 I år har vi även en liten gran vid infarten som sått sig självt och nu växt upp och kan användas som julgran

 Fingerborgskakor bakades till helgens försäljning - ett gammalt recept som jag alltid brukade baka till julen förr i tiden
 
 Mera julpynt från Ikea
 
 Så här mycket snö har vi fått och mer skall det komma, sägs det
 
Mina bord på Slöjdarnas försäljning i Sveasalen

I helgen var det julskyltning i Leksand och Slöjdarna passade på att ha sin försäljning i Sveasalen. Det kom mycket folk och det blev bra försäjning. Nu är det bara en julmarknad kvar för min del. Sockenstugan i Siljansnäs den 16 december. Måste erkänna att det känns lite jobbigt att ställa i ordning allt igen. Det skall bakas lite och även göras lite mera kransar och lite annat pynt. Julen närmar ju sig också med stormsteg vilket innebär en massa julstök här hemma som måste göras, men det blir ju en tid efter julen också, sägs det. Varför skall allt göras till julen?
På onsdag på min lediga dag, skall bilen på service i Borlänge. Jag och Ulla tänker då gå på Kupolen och strosa, fika lite och bara titta på alla vackra julprydnader. Det ser jag fram emot.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar