27 maj 2013

Slit och släp och lite mera!

Idag känns kroppen helt mörbultad efter allt trädgårdsarbete. Senaste veckan har det varit mycket slit och släp i trädgården och ändå är inte föna i backen ännu. Sedan är det väl dags att börja om från början igen. Ogräset växer som bara den. Eftersom Lars-Erik jobbar extra idag, vädret inte är det bästa och jag är ensam hemma är det hög tid att ägna sig åt bloggen lite. Det var ju ett tag sedan det blev något inlägg. Det märks även på datorn. Den är seg och flera uppdateringar är på gång under bloggandet. Blir också utslängd utan förvarning. Förhoppningsvis blir det bättre?
På onsdag kommer Anki hit med barnen som blir kvar här själva några dagar och sedan åker vi tillbaka till Stockholm med dem på tåget. Lite gruvsamt att åka tåg med två aktiva barn då man inte är så van. Det gäller att sysselsätta dem. Som tur är blir det inget byte av tåg. På fredag kommer småkusinerna från Borlänge hit och övernattar. Så det är bäst att blogga nu medans man är ensam och kan koncentrera sig. Imorgon kommer min bror och svägerska på besök.
Annars är det som vanligt här. Jag försöker att väva lite varje dag på min matta, har snart vävt två meter. Det går ganska bra men jag drömmer om en ny vävstol. Har fått erbjudande om en bra vävstol till vintern som jag tänker köpa. Vilket innebär att det blir två vävstolar bredvid varandra under protester från mannen i huset.  Min gamla vävsol får användas till lite mindre vävar. Jag försöker också att sitta ute och klippa lite mattrasor varje dag. Detta med tanke på dammet.
Igår var det Mors Dag. Eftersom barnen bor borta blir det "grattande" på telefon och Google plus. Lars-Eriks syster med väninna kom och hälsade på före besök på Medeltidsmarknaden. Vi åt paj och tårta. Sedan planterade vi (kompletterade förra årets planering) Lars-Erik och jag en Måbärshäck, vi var till Leksand och köpte mera jord och på kvällen blev det en runda runt sjön i det vackra vädret.
Ibland önskar man att barnen bor lite närmare just vid sådana tillfällen men man får passa på att fira vid andra tillfället istället. Fördelen med att ha barnen på annan ort är att man kan övernatta och åka och hälsa på istället.
Som vanligt läggs lite bilder in! Det är mycket olika teman som vanligt mat, trädgård, hantverk m.m.

 Räksallad känns som lite vårmat!

 Jag har börjat att göra pizza på tacosbröd -  enkelt, går snabbt och är jättegott!

 Lars-Erik har bl.a. varit fullt upptagen med att göra en trappa till mitt nya förråd. 

 Margareta kom till mig med en beställning med kort varsel på en brölloppstavla. Så här blev den.

 Ett besök på kyrkogården och till Minneslunden blev det också under helgen. Mamma Rut finns där sedan 4 år tillbaka och om hon levt idag hade hon fyllt 98 år igår på Mors dag. 

 Ett besök på Medeltidsmarkanden vid gammelgården blev det i fredags. Måste erkänna att det inte är något för mig. Tacka vet jag Bondemarknaden som börjar i augusti! 

 Det krävs mycket jobb om trädgården skall vara i bra skick. Flera buskar och växter har tagit mycket stryk under den kalla vintern, synd nog. 

 Lars-Erik skall göra en ny kompost och av den gamla komposten har han gjort ett nytt land. Skall försöka sätta ut mina gurkplantor där. Hoppas bara nu på en fin sommar och inte som förra året då det mesta regnade bort. 

 Perennerna växer så det knakar nu. De har fått mera jord, lite täckbark och gödning. 

 Så här fin blev trappan till mitt nya förråd. Det gäller att ha en ledstång att hålla sig i med tanke på stigande ålder. 

 Morsdags tårta blev det - då det hör till en sådan dag, tycker jag.

Kerstin x två kom på besök. Först skinkpaj och sallad, sedan tårta med kaffe. Hoppas ni fick en trevlig stund på marknanden och att ni hittade något att köpa. Tack också för att du fixade flera Måbärsplantor till oss Kerstin. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar