12 september 2013

Ett kort inlägg!

Javisst, bloggen lever fortfarande! Det är bara det att jag inte haft tid att blogga på två veckor. Det är så fullt upp att ställa iordning till Bondemarknaden så allt annat blir ogjort. Trots det så är det värt allt jobb. Det har varit fantastiska lördagar med mycket folk, bra väder och bra försäljning. På lördag är det sista gången det är Bondemarknad för min del.  Nästa lördag, som är sista gången för Bondemarknaden för i år, har jag annat för mig. Återkommer med det senare. Ulla och Viola skall dock hjälpas åt och en del av mina produkter kommer ändå att finnas med. Bordet är på samma plats även sista gången. Det som varit mest populärt är bröd, blommor, gurka, betongfat och vantar. Hoppas vädret blir bra även sista lördagen. Enligt väderprognosen skall det bli sämre väder som kommer in på söndag. Håller tummarna på att vi klarar oss från regn även den här lördagen. På lördag kommer jag också att ha lin till försäljning som växt i Lindberg.
Annars rullar dagarna på. Vi har blivit så aktiva, Lars-Erik och jag. Måndagar har vi börjat på gympa på Gyllene Hornet i Tällberg, tisdagar är det motionsdans i Siljansnäs och torsdagar är det vattengympa. Det är kul att vi båda kan vara med, tycker jag. Varje morgon är det testcykel i 30 minuter också. Det känns att det gör nytta att röra på sig! Det gäller att bestämma sig bara och komma över tröskeln.
Den här veckan har jag plockat av mina Aroniabär som jag berättade om i förra blogginlägget. Det blev över 10 liter och det mesta ligger i frysen. Bären skall tas när de är frostlupna eller frysas först. Jag har provat att göra några burkar Aronia - och äppelmarmelad. Det blev gott och passar bra på skorpor med ost på. Måste vara gott i bakverk, tänker jag. Skall även prova att göra Aroniasylt. Är så glad att jag upptäckt ett nytt bär i trädgården och som är så nyttigt, fullt med antioxidanter och C-vitamin.
Idag får vi gäster igen. Benny och Berit kommer på eftermiddagen och blir kvar över natten. Imorgon fortsätter de till Norge. Jag skall bjuda dem på grönsaksoppa och mannagrynspudding till lunch. Ikväll blir det något med köttfärs. Det är så roligt att kunna hämta grönsaker i trädgården, morötter, bönor, lök m.m. Det är nog på sista versen nu skulle jag tro. I år har jag också grönkål som fortfarande växer. Jag fick några plantor av Viola i våras. Grönkål skall ju också vara en så nyttig växt som kan användas till mycket. Man kan plocka den långt in på hösten. Hade några påsar med mig på marknaden och de såldes snabbt. En del gör smoodie på den och någon fräste upp den i stekpannan som den var tillsammans med bacon, svamp m.m. Själv brukar jag blanda den i grönsakssoppa och även göra en god sallad på den med äpple och russin i.
Idag blir det bara ett kort inlagt eftersom kameran har haft semester nu. Mera kort kommer i nästa inlägg.

Aroniabär

Aronia- och äppelmarmelad
1 liter Aroniabär (ska ha varit frysta)
4 små äpplen
1 vaniljstång
2 dl vatten
4-5 dl syltsocker
Lägg bären i en kastrull. Skala äpplen, skär i mindre bitar och lägg ner i kastrullen. Snitta vaniljstången och skrapa fröna. Tillsätt även den urskrapade stången och vatten. Koka i ca 20 min under lock. Äpplena skall bli mos. Ta upp vaniljstången och lägg på ett fat. Mixa marmeladen så slät som du vill ha den. Lägg ner vaniljstången och tillsätt socker. Börja med den mindre mängden och tillsätt ev 1 dl till om du vill ha den sötare. Koka i några minuter och skumma noga. Häll upp i rena varma burkar och förslut direkt. Förvara svalt, går också bra att frysa!

Jag gjorde dubbel sats och tog den mindre sockermängden. Det blir ca 10 små burkar. Flera recept kan hämtas på nätet, sökord Aroniabär. Jag tyckte detta receptet var bra eftersom det innehåller lite äpplen, som det verkligen finns gott om i år. Jag kommer att ta någon burk med mig på lördag till försäljning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar