26 januari 2017

Hemma igen!

Nu är vi hemma igen efter en och en halv vecka i Göteborg. Tiden gick så fort och vi hade fullt upp varje dag med att vara på stan, träffa Anki på operan, hämta och lämna barn på dagis/skola, träffa släkt, äta på restaurang, gå på föreställning på Operan, konsert i Släps kyrka, barnvakt m.m. och Gudrun Sjöde´n så klart. T.o.m. Anki har blivit en "Gudrun girl" nu till min stora glädje,
Det är så roligt att komma bort men det är skönt att komma hem igen också. Tågen gick som de skulle både dit och hem och huset fanns kvar när vi kom hem. Höjdpunkten var nog Carmen på operan och konserten i kyrkan.
Nackdelen var att jag hade en tid på ögon för efterkontroll just den söndagen vi var i Göteborg men jag fick komma söndagen efter. Det var inte så roligt besked jag fick. Jag visste själv att operationen inte var lyckad eftersom jag inte kunde se klart med ögat trots att det var en månad sedan operationen. Jag fick besked att det är en svullnad på gula fläcken som orsakar den dåliga synen, vilket drabbar en på 100 personer efter gråstarroperation. Detta måste behandlas med två olika sorters ögondroppar tre ggr/dag minst tre månader upp till ett halvår. Inom en månad skall det kontrolleras på ögon för att se om svullnaden gått ner. Hoppas nu bara att jag hör till de 90 % som blir bra. Fy så opraktiskt att inte kunna se riktigt. Detta innebär ju också att jag inte kan gå till optikern och prova ut nya glasögon förrän behandlingen är avklarad fram emot sommaren. Blir det stavfel i bloggen får jag skylla på ögonen.
På lördag skall vi åka till Falun och se på Ruggugglan. Det är sista året den körs nu. Detta har varit tradition i flera år. Först soppa och fika i Brossen, sedan föreställning och efter den Kina restaurang i Falun, en heldag blir det.
På Göteborgarnas sportlov kommer Anki med barnen och lämnar dem, sedan hämtar Rasmus dem. Kusinerna från Borlänge kommer också över helgen och hälsar på. De har sportlov lite senare. Hoppas på bra väder och snö så barnen kan leka i snön. I Göteborg var det rena vårvädret och någon dag var det blåst och regn men ingen snö.
För vår del blir det en innehållsrik vår. Snart åker vi till Åland, sedan till Kanarieöarna och i april blir det Göteborg igen.
I början på februari börjar stickcafé igen och blir varannan måndag fram till maj. Igår var jag ute med mina f.d. kollegor och åt och nästa vecka har Slöjdarna möte inför det nya året.
Idag har jag varit på vattengympa första gången efter jul. Mitt dåliga samvete är att jag inte hunnit med vävstolen men jag klipper trasor för fullt och skall försöka komma dit någon timme i alla fall. Jag har i alla fall målat lite korgar. Se hantverksbloggen.
I det här inlägget blir det bilder från mobilen. Kameran är full och det finns inget minne kvar, måste ta bort en massa kort. Korten finns ju kvar i Drive One i datorn. I molnet brukar de säga som förstår sig på teknikens under. Oj, vad mycket text det blev, men jag har inte bloggat sedan 8 jan.

Far och dotter äter Lunchbuffe´på Operan 

Mommo bjöd på Mac Donald´s i vanlig ordning!



 Ett besök på Kulturhuset på Avenyn är ett måste när vi är i Göteborg


En sådan fin konsert i Släps kyrka. Tack Anki för den upplevelsen och Tack Berndt för skjuts och fin pianomusik.



 På väg hem efter Carmen! En helkväll, helt fantastisk opera, 4 timmar lång. Tack Anki för att vi fick uppleva detta.

 En kväll bjöd Morfar på mat på "Halta Lottas krog". 



 Tulpanfrossa

 Min första semla intogs på cafe´da Matteo i Göteborg. Ett väldigt speciellt fik måste jag säga.

En kväll blev vi hämtade av Lasse och Sonja som ville gå på Jensens beufhus på Frölunda torg





 Ankis klänning i Carmen. Vikt ca 10 kg. 

 Göteborgsoperan

 Gofika igen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar