23 februari 2011

God kaka m.m.

 Barbros kaka. (Egentligen Kerstins kaka)

 Finns det hjärterum finns det stjärterum

Var snälla mot farfar imorgon så han inte blir helt slut till kvällen!!! Farmor vill också vara barnvakt.

Burr...... vilken vinter och kylan håller i sig. Hoppas det blr lite varmare snart med tanke på Kortvasan, Öppet spår, Tjejvasan m.m. Är glad att inte Lars-Erik skall åka Kortvasan på fredag. Han har ett ont knä som sätter stopp för sådana aktiviteter. Vill någon överta hans startnummer så säg till. Imorgon har farfar en annan utmaning. Han skall med kort varsel ta hand om sina barnbarn i Borlänge då Freja är sjuk och inte får gå till dagis. Mamman skall till Stockholm på tjänsteresa och Pappan har viktigt arbete på högskolan. Vid sådana tillfällen önskade jag att jag var pensionär så vi båda kunde hjälpa till. Farfar har fått direktiv av farmor att passa barnen varje sekund så att inget händer. Att passa två tvååringar är nämligen heltidssyssla. Hur klarade man alla dagbarnen ( 9 st. vissa dagar) och samtidigt laga mat, aktivera, klä av och på, m.m.m.m.??? Även Farmor/mormor kan ju ta ut Vab-dagar nu.......... Efter sommaren blir det i alla fall inte heltidsarbete för min del. Förhoppningsvis kan jag hjälpa till lite mera då. Till helgen kommer stora barnbarnen med pappa till oss på sportlov så nu är värmen igångsatt i gäststugan. Kaminen har krånglat som vanligt men Tack Birger för att du finns.


Här kommer receptet på den goda kakan som jag lovade.

Barbros Kaka
400 gr smör
4 dl socker
100 gr mald mandel
4 bittermandlar
7 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 msk vaniljsocker
4 ägg
3 dl mjölk

Glasyr
25 gr smält smör
3 dl florsocker
2 1/2 tsk vaniljsocker
2 msk starkt kaffe
1 dl hackad mandel eller nötter
(Jag brukar göra dubbel sats glasyr om jag använder en stor långpanna.)

Sätt ugnen på 200 gr. Smörj och bröa en långpanna. Mal mandeln. Rör smör och socker poröst. Blanda mjöl, mandel, bakpulver och vaniljsocker. Rör ned blandningen. Tillsätt äggen ett i taget, och sist mjölken.
Grädda kakan ca 20 min, låt kallna.
Gör glasyren och bred den över den avsvalnade kakan. Blanda florsocker och vaniljsocker, tillsätt det smälta smöret och kaffet.
Strö till sist de hackade nötterna eller mandeln över kakan. Skär kakan i trekanter eller i rutor.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar