27 maj 2012

Pingst och Mors Dag!

Pingsthelgen och Mors Dag har passerat. Jag glömde bort att det var Pingst eftersom Annandag Pingst är borttagen. Istället får vi fira Nationaldagen den 6 juni. Det innebär att den arbetsveckan endast blir tre dagar för mig. Det är bra nu när det är mycket jobb ute. Idag har jag varit i växthuset och satt isär mina plantor men jag fick avsluta då jag höll på att flyta bort i värmen. Det har varit ett otroligt väder hela veckan, 36 gr. i solen.
I fredags på min lediga dag var vi i Borlänge och hjälpte Hans med flickorna medans mamman var ute på jobb. Flickorna passade på att bada i värmen och en skogspromenad blev det också. Jag glömde min kamera hemma så jag använde telefonen och tog kort. Eftersom jag inte klarar av att föra över korten från telefonen så blir det inga kort från i fredags i bloggen. Flickorna fick möta sin mamma när hon kom hem, på Dala Air Port, som de tyckte var mycket spännande. Innan vi åkte hem på fredagkvällen fick vi god grillmiddag. Vi hann också med att uträtta en hel del ärenden i Borlänge, Jysk, Liedel, Kupolen och Blomsterlandet. En ny kökslampa köptes in bland annat. Kristallkronan som hängt i köket kommer att sättas upp i glasverandan.


 Loppisfynd - rosenkoppar. Allt på bilden för 50:-

 Mera loppisfynd - fina ullgarner samt växtfärgade garner. Hela lådan för 50:-. Riktigt fynd alltså!

 Vaxduk och nya dynor från Jysk till soldäcket. Det blev lila den här gången.

 Spiréabuskarna står nu i full blom.

 Mamma Rut skulle ha fyllt 97 år igår den 26 maj om hon levt. Den här dagen brukade vi också uppvakta henne på Mors Dag. Ett kort på mamma och en ros på köksbordet blev min hyllning.

 Lite förtäring före Melodifestivalen igår kväll avnjöts i verandan.

 Den här klockan köptes in på Rättviks marknad för 45:-. Den passar bra i vår veranda.

 Idag kom parasollet upp. Det är så varmt i solen så det går inte att sitta där utan skydd.  

 Äppelträdet utanför verandan står snart i full blom.

 Två sådana här krukor köptes på Blomsterlandet. Rosa pelargon och en vit slingerväxt blev fint.

Mors Dags Middag idag. Fläskfilé och rotfrukter i ugn. Tzatsiki och tomatsallad med lök och oliver.

Igår var det en snabbsväng på Medeltidsmarknaden, loppis i Lima och till kyrkogården för att plantera lite blommor. Sedan hem för att städa altanen både på framsidan av huset och på gäststugan. Fy vilket skitjobb!
Kvällen blev riktigt spännande då Loreen tog hem hela föreställningen med god marginal. Rätt låt vann!
Idag på Mors Dag har det inte hänt så mycket. Inte ens tårta blev det. Lite växthusjobb, matlagning och städning. Mors dag avslutades med en promenad runt Oplimmen.
Nu börjar nedräkningen till semestern. Midsommarveckan börjar min semester. Klartbloggat för den här gången. Nu måste jag vattna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar