17 april 2015

Hotellnatt i Tällberg, Champanjeprovning och avslutning på Slöjdcafét

Tänkte hinna med ett blogginlägg före helgen. Det har varit två intensiva veckor med olika aktiviteter. Avslutning av slöjdcafét på Knotgården, champanjeprovning hos Ing-Marie, hotellnatt i Tällberg m.m.

Eftersom vi ett helt år haft ett erbjudande om en herrgårdsnatt med frukost någonstans i Sverige måste vi komma till skott och försöka få till det. Erbjudandet gällde tom april månad ut vilket gjorde att vi för enkelhetens skull valde Åkerblads i Tällberg, vilket vi inte ångrar. Vi åt god buffé, hade lite sightseeing på Tällberg, badade bubbelbad och bastu samt åt en god fukost på morgonen innan hemgång. Eftersom vi inte åt middag på hotellet på kvällen tog vi en promenad till Inga-Lill och Börje i Laknäs. Inga-Lill bjöd på god paj. Gott och trevligt som alltid hade vi. Tack för det! Senare på kvällen fick vi sällskap tillbaka till hotellet där vi satt på rummet en bra stund och småpratade. När vi kom hem på morgonen efter god frukost kom Jan-Erik på besök över helgen. Han hade so vit i Borlänge på natten och hade jobb med sig till mig, att sy gardiner. Förra helgen sydde jag gardiner till Ankis lägenhet i Göteborg. Blir så spännande att sätta upp dem och se hur det blir. Den här veckan har jag också sytt tre vimplar. Kommer att sy flera i andra färger framöver. Det kanske blir något för slöjdarnas försäljning? I måndags hade vi sista gången på slöjdcafét på Knotgården. Alla var så positiva och vill fortsätta till hösten. Det är trevligt att träffas under enkla förhållanden och utan krav.

I onsdags var vi f.d. kollegor hembjudna till Ing-Marie, som är ny i gruppen, på champanjeprovning. Den första under mitt liv. Hon hade gjort så vacker dukning med olika sorters vin/champanje och lite småplock som tilltugg. Efteråt blev det kaffe. Vi fick gå husesyn i deras vackra hem och vi hade en trevlig stund på eftermiddagen. Tack för den upplevelsen! Nästa träff blir i maj och då blir det frukost på Dalecarlia. Idag har jag bakat kakor till mig själv och i förgår bakade jag kakor som var beställda. Jag har varit till Dalaekonomen och deklarerat den här veckan och igår var det vattengympa. Ikväll skall jag bänka mig framför TV:n och se på
Lets´Dance och Ack Värmeland. Två av mina favoritprogram.


 Buffé på Åkerblads när vi kom mitt på dagen. 

 Kaffet intogs efter buffén i salongen.

 Vi tog en rundtur på hotellet för att installera oss. Här på väg till hotellets fina spa.

 Vi fick ett mysigt rum som kallades "babystuggu" som låg på övre våningen med utsikt ut mot vägen.

Vita frottérockar låg på sängen som vi drog på oss när vi gick ner till bastun och bassängen. Så lyxigt. Vi passade på och satt i bubbelpoolen en bra stund och myste. Alla som bor på hotellet har fri tillgång till både gym och bastuavdelningen. Så lyxigt spa och bastu. 

 En bild från rummet bredvid matsalen.

 Stora matsalen uppdukad till nästa måltid.

 Söndagkväll blev det lite storbak. Bl. a. tårtbotten till Slöjdcafét. Mjuka pepparkakor till slöjdarträffen den 6 maj. 

Så här blev den färdiga tårtan. 

 Margit, varsågod att börja!

 Vi var 9 st. damer sista gången. Hoppas på ännu fler till hösten.

 Jag har tagit reda på mina småbitar som var kvar från kulldräkten och gjort tre sådana här vimplar. En skall till barnens rum i Göteborg. 

 En tog jag själv och satte upp i glasverandan. den tredje är till försäljning. 

 Uppåkrakakor blev det idag.

 Nu har det varit stillestånd på vävstolen ett tag. Nästa matta som jag skall väva kommer att bli blå. Den är till Jan-Erik! Har skissat upp den på papper för att ha något att gå efter. 

 Planeringen är att göra flera vimplar i olika färger. Jag har så mycket småbitar i tyg som kan komma till användning.

 Vem kan detta vara måntro? Lars-Erik har fått pippi på att skicka gamla kort på Google+. Kortet är taget för ca 55 år sedan. Var tar åren vägen? Inga gråa hår där inte. 

 Här är mina f.d. kollegor innan champanjeprovningen. Värdinnan är andra från höger. Jag själv bakom kameran som vanligt.

Vill slå ett slag för mina Aloeveraprodukter också. Det finns mycket att välja på. Baslagret finns alltid hemma. Jag kommer att ha ett bord med Aloeveraprodukter på Knotgården på Kristi Himmelsfärdshelgen till försäljning. Den 15-16 maj blir det Hantverksmässa på Knotgården mellan kl. 10.00 -16.00 i vanlig ordning. Alla är Hjärtligt Välkomna !





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar