21 augusti 2011

Bondemarknad,Lingonplockning och lite Nöje

Förberedelse till Bondemarknaden. Bönor, sallad, lök, persilja, gurka och blommor

 Så här ser mitt bord ut, lite av varje med andra ord

 Mycket folk var det trots dåligt väder

 Bror Benny

 Dagens skörd. Lite kantareller är heller inte så dumt. Tänk vad mat det finns i skogen.

 Gröna gurkor i grön skål

 Helgen avslutades med Hamburgartallrik

Lite blommor från min blomlåda

Fredagen var jag flexledig vilket betyder att jag varit ledig i tre dagar. Lite mjukstart innan september. Fr.o.m. september går jag ner i arbetstid. Skall jobba 80 % vilket innebär att jag får en ledig dag i veckan. Tänk att inte behöva gå upp före klockan sex, att inte behöva skynda sig och titta på klockan, att själv få bestämma över sin dag m.m. Jag tror att det är bra att succesivt "trappa" ner inför pensioneringen. Att bli pensionär är för en del ett traumatiskt tillstånd i livet och andra längtar dit. Det gäller att ha något annat att förgylla tiden med. I lördags började Bondemarknaden. Det blir sex lördagar i rad. Hoppas jag kan vara med på alla? Vädret var inte det bästa i lördags men jag fick ju inviga mitt paviljongtak. Vilken lycka att ha det. Det kom jättemycket folk trots dåligt väder och flera sa att de väntat på att Bondemarknaden skulle börja. Det var också många stånd i år. Roligt och trevligt är det att vara med. På kvällen åkte vi till Tällbergsstranden och lyssnade på "Tällbergsdraget" och även dansade lite. Min kära bror Benny spelade trummor vilket var extra roligt att höra. Vi fick även lunchbesök idag av Benny och Berit innan de for hem till Märsta. På kvällen bar det av till Lingonskogen igen. Bären var riktigt röda nu mot förra veckan. Två fulla hinkar och två fulla bärplockare blev det på en timme. Har nästan aldrig sett så mycket lingon inom gångavstånd hemifrån. Måste erkänna att det känns lite oroligt att vara i skogen med tanke på att man sett björnbajs i Bodlindor. När vi är på väg hem hör vi två skott, Björnjakten har ju börjat. Tänk om björnen blev skjuten? 

1 kommentar:

  1. Hej Svärmor! Mmmm, många läckerheter på bondemarknaden! Och hamburgertallriken ser riktigt proffsig ut! Ser Du förresten hur otroligt lik Mommi Benny är på bilden?? Har inte tänkt på det tidigare, men nu är det väldigt tydligt. Det finns ju en ny "Stig Lindberg-serie" just nu på Coop. Jag köpte till oss idag; assietter, skålar och muggar. Det fanns mycket kvar i den butik jag var. Kanske har Du funnit vad Du vill ha på Coop i Leksand - säg till annars så kan jag köpa åt Dig också. Som sagt, idag fanns det väldigt mycket kvar i butiken, men det kan ju ta slut fort, som vi vet sedan tidigare... Hälsa Gubben på verandan! Kram från Rasmus

    SvaraRadera