11 april 2013

Snart mitten av april och fortfarande kallt!

Nätterna är fortfarande kalla men dagarna är soliga och helt underbara. Enligt väderprognosen skall värmen komma till helgen? Det blir väl explosion i naturen, snön försvinner och björkarna slår ut. Vilken fin tid vi har att vänta oss framöver.
Vi försöker att dagligen gå på promenad. Vävkursen blev klar igår men jag köper till några dagar extra för att hinna göra klar min tredje matta. Hittills har jag vävt 7 meter sammanlagt. Det skall bli så spännande att klippa ur väven nästa vecka.............!  Alla tre mattorna är i olika gröna nyanser. Har också beställt en vävrumpa på 40 m som jag fick igår och som skall bli vinterarbete. Jag försöker klippa lite mattrasor varje dag. Man känner sig så nyttig att ta vara på gamla kläder som blir återanvända till något nytt. Jag tittar i vävböcker med trasmattor och ser den ena mattan efter den andra som jag vill väva. Det gäller att vara förberedd med trasor bara.
Annars försvinner dagarna med en väldig fart. I söndags var vi hos Inga-Lill och Börje så gott som hela dagen. I måndags var jag med Ingela och åt lunch på Lyktan. Mycket trevlig lunch och det är alltid roligt att få höra lite om vad som händer på f.d. jobbet. Tack Ingela för att du är företagsam så det blir av att träffas! Vi får göra om det snart igen. Jag skall också jobba två dagar V. 17. Efter 20 år i branchen känns det som man är nybörjare igen?
Idag har både jag och Lars-Erik varit på vattengympan. Tänk att jag fick L-E med mig dit! Han trivdes nog i det 34 gr. varmvattnet, tror jag. Övrig tid under veckan har jag vävt mellan kl. 8.30 - 11.30, promenerat på eftermiddagarna och försökt få lite hushållssysslor gjorda. Jag känner redan hur jag anpassat mig till pensionärsrollen. Det som inte hinns med idag kan vänta tills imorgon osv. Igår blev det i alla fall bullbak på eftermiddagen efter viss vånda. Vi har också två resor framför oss i april. Först Stockholm för att fira alla födelsdagsbarn och sedan Spa i Nådendal med gänget. Trevligt!!!! Maj månad skall vi på 150 årskalas, ordna med försäljning på Knotgården, barnvakt i Stockholm m.m. Sedan är det sommar! Var tar tiden vägen?
Lite kort som vanligt läggs ut.


 Det blev en heldag i Laknäs! Vi började med god lunch och efter Tällbergspromenaden blev det kaffe med Hallonpaj. Mycket trevlig dag och Tack för allt!

 Eftersom kameran inte kom med på promenaden, synd nog, får det bli en bild på Inga-Lills godsaker istället. 

 Att klippa mattrasor utomhus är det bästa med tanke på dammet.

 Mitt senaste inköp - en juicepress. 299:- beställd på nätet. 

 Berits stickade schalar. Kommer att finnas till försäljning på Knotgården Kristi Himmelsfärdshelgen. Annons inkommer i Leksandsbladet. 

 Lars-Erik har jobbat med mitt förråd. Nu är dörren på plats också. Hjälp, förrådet är nästan fullt innan mattrasorna kommit dit! 

 17 kartonger med trasor bara inne från huset sedan tillkommer alla trasor som är i uthuset. 

 En del kläder känns fel att klippa sönder även fast det skulle bli fina trasor. Den gula tunikan har jag sytt och hade på 60 - 70 talet. 

 Även dessa kjolar har jag haft en gång i tiden - vart tog den smala midjan vägen, kan man undra? 

Nybakade bullar till eftermiddagsfikat smakar alltid bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar