25 november 2010

Julmarknad i Alvik och en god kaka

Ja, nu är julmarknaden i Alvik överstökad. Mycket folk kom som vanligt. Trevlig marknad Solveig! Jag kan rapportera att det var strykande åtgång på mina kransar. Själv har jag hängt upp en plastkrans på dörren i väntan på att tid och ork skall infinna sig att tillverka några flera. Till helgen blir det Slöjdarnas utställning i Sveasalen. Mycket fina julklappar finns där också att inhandla. Annars har veckan varit arbete, kommunjympa i måndags, Aloveraparty igår (onsdag) hos mig och vattengympa ikväll. Även två kransar blev gjorda ikväll trots att inte orken infunnit sig. Ibland måste man övervinna den nedsatta motivationen som lätt smyger sig på. Fick avstå från Östermalmsfruarna på TV.  Måste hinna med att blogga också, kvällens höjdpunkt! Den här gången lägger jag ut några bilder från julmarknaden i Alvik samt ett recept på min goda saffranskaka som jag bjöd på igår kväll. Receptet kommer från en klient, som jag träffat via mitt arbete för flera år sedan. Hon har fått det från sin mormor, därför "Mormors saffranskaka". Ni kan ju kalla den för "Barbros saffranskaka" om ni vill? På bilden är det inget florsocker på kakan men det brukar jag ha på innan servering.
Nästa blogginlägg blir från Aloeverakvällen igår. Titta då så får ni se så fina "tanterna" blev.

Här kommer receptet på "Barbros Saffranskaka"
Jag brukar göra dubbelsats i en mindre långpanna.
200 gr. margarin eller smör
1 pkt (0.5 g) saffran + 1 sockerbit
1 1/2 dl mjölk
2 ägg
3 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2-3 dl russin



Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant (eller en mindre långpanna och gör dubbel sats). Smält matfett och låt det svalan. Stöt saffranet i en mortel, gärna med en sockerbit. Häll på mjölken, vispa ägg och socker poröst. Tillsätt saffran, matfett och mjölk. Blanda russinen med  mjölet och bakpulvret. Rör ner i smeten. Häll det i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 gr. knappt en timme. Sikta gärna lite florsocker över kakan när den skall serveras.
Varför inte baka den till 1:a advent? Lycka till! Ät och njut! Två pkt. saffran kostade 40:- på Coop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar