17 december 2010

Snö, snö och åter snö samt lite julklappstips.

 Lars-Erik "leker" med sin fyrhjuling.


 Mina nyinköpta muggar efter mönster av Sig Lindberg.

 Stig Lindberg-böcker köpta på Konsthistoriska museet i Stockholm.

Ärvd servis från farmor, "Festong" av Stig Lindberg 1962 - 1970.


 
 Korg målad med äggtempera.

 Mina egna köpta julklappar. Alla från Indiska.

 Mitt vardagsrumsfönster och blomkruka med ängelmotiv från Solveig.


Schablon med ängel i äggtempera.

Tänkte blogga lite om veckan som gått. Det har varit ganska mycket på jobbet. Förkylningen har också tagit ny fart och på kvällarna har det inte blivit så mycket gjort. Orken befinner sig på sparlåga just nu. Det jympades sista gången före jul i måndags, i torsdags var det julbord på Rältagården och en kväll bakades det lite till fredagsmyset på jobbet idag. Det har också varit kallt ute vilket gör att man blir tröttare. Vi får verkligen känna på vintern så det förslår. Det är i allafall skönt att komma hem till ett varmt hus, en nyskottad gård och god mat. Det är rena lyxen att ha en pensionerad "gubbe" hemma.
Ja, nu är det bara en vecka kvar till jul. Julklappshysterin har heller inte infunnit sig. Jag tror att det är första julen som det inte känns stressigt. Julen passerar ju ändå. Några julklappar skall det ändå bli. Tänkte ge er några julklappstips så här några dagar före julafton. Eftersom jag gillar Stig Lindberg som var och är en av Sveriges största och populäraste formgivare blev jag jätteglad när jag såg att Coop för andra gången erbjuder muggar, visserligen modern design, men med mönster efter Stig Lindberg. Förra gången var det ett annat mönster och de tog slut direkt. Efter att man lovats en ny sändning så tog tålamodet slut efter fyra gångers förfrågan. Svaret var alltid detsamma, att det var slut......, även på andra ställen samma svar. Vem tror ni hade muggarna när jag kom? Anki hade lyckats få tag på 4 muggar i Stockholm. Sändningen i Leksand kunde inte vara många muggar. Den här gången tycks de räcka till alla som vill ha.
Gustafsbergs porslinsfabrik grundades 1825 och dess mest namnkunnige formgivare var just Stig Lindberg. Utan honom hade fabriken troligen inte överlevt den ekonomiska krisen på 1940-talet. 1937 såldes fabriken till Kooperativa Förbundet. Tittar man i böckerna om Stig L. så känner man igen en massa olika mönster sedan förr, som Berså, Blå husar, Ribb m.fl. Ni må tro att jag blev glad när Lars-Erik kom hem med en servis av Stig L. som han fick ärva från sin mor för några år sedan. Jag lägger också ut en korg som jag nyligen gjort.
Imorgon, lördag, blir det saffransbak. Varför inte ge bort lite hembakat saffransbröd till jul.

1 kommentar:

  1. Jag FÖRSTÅR att du är trött! Som dina arbetsdagar och helger sett ut under hösten skulle du nog behöva åka på vilohem eller varför inte Spa? Jag visste inte att du gillar Stig L, det gör jag med! Ha en fin helg!

    SvaraRadera