19 december 2010

Tredje advent!

Det är söndag kväll och tredje advent har tillbringats med Embla , Freja och föräldrar. Vi har ätit Porterstek och äppelkaka med vaniljsås. Barnen är helt betagna av alla tomtar överallt. De tror att tomten skall komma till Paradiset med tårta på julafton. Det blir väl farmors uppdrag förstår jag, att göra tårta. Har även fått lotten på mig att göra köttbullar och julskinka. Har idag också hunnit med en vända till potatishandlaren i Häradsbygden, Leksandsbröd (det blev en kartong Fäbodknäcke till min fördel), inhandling av julskinka m.m. och till Elsa med lite saffransbröd.
Snön har vräkt ner så gott som hela dagen och kommande vecka har vi stark kyla att vänta, sägs det. Kung Bore har greppat ett regält tag om vårt land.
Igår kväll tog vi en behövlig promenad runt Leksboda och Torrberg. Efter en och en halv timmes pulsande i snö, iklädd dunjacka, smärta i hälsporren och gnällande upp för Budberget kom vi hem svettiga och trötta. Tack ändå, Lars-Erik för att du är så envis ibland och inte ger dig. Innerst inne så vet jag att det är nyttigt för mig. Belöningen när vi kom hem var en nybakad saffransbulle med mandelmassa i. Mums!!!

Jag lägger ut receptet på Washintonrutorna som jag bakade till fredagsmyset på jobbet också. Ca 28 st. Ifall ni vill baka dem till jul.

WASHINTONRUTOR
150 g smör
2 msk socker
3 dl vetemjöl

Fyllning
2 ägg
3 1/2 dl farinsocker
1 1/2 dl cocosflingor
1 1/2 dl grovhackade hasselnötter
1 tsk vaniljsocker
2 tsk vetemjöl

Garnering
Florsocker

Smörj en liten långpanna (20x30). Rör samman smör och socker. Tillsätt vetemjölet. Bred smeten i långpanna. Grädd i 200 gr ca 10 min. Gör under tiden fyllningen genom att vispa ägg och farinsocker pösigt. Tillsätt cocos, nötter, vaniljsocker och vetemjöl. Bred fyllningen över den förgräddade kakan. Grädda ca 15-20 min. Skär kakan i rutor medans den ännu är lite varm. Sikta över florsocker.  Gör dubbel sats till stor ugnslångpanna. Lycka till!
Washintonrutor. 

 Saffransbullar med mandemassa i.

 Saffransbröd - Julbak.

Min nyinköpta julkofta från Kapp-Ahl. 

Flickorna leker i Farmors vardagsrum tredje advent. 

Embla snart två år. En riktigt liten prinsessa.

Freja snart två år. En liten russintjuv utan napp. 

Att få slicka vispgrädde är poppis och gott.

2 kommentarer:

  1. Tack för igår, det var mycket trevligt. Bilfärden hem gick bra utan både spyor och skrik (Freja somnade och Embla sjöng).
    Idag äter vi porterstek till lunch!

    Och du.... det var fjärde advent igår... :-)

    SvaraRadera
  2. Hej Barbro!! Vilken fin blogg du har, har läst igenom hela bloggen, så nu lär jag baka, det var många fina recept,dom här rutorna såg verkligen goda ut.Otroligt fina bilder i bloggen med, har tänkt att jag skall göra en någon gång, men än så länge så är det bara en tanke....
    Tack för att du skickade din blogglänk så nu har jag något att gå in på å läsa.
    GOD JUL Å GOTT NYTT ÅR Svägerskan.....

    SvaraRadera